Peliarvostelu – Need for Speed: Shift (Xbox 360)

Now Reading
Peliarvostelu – Need for Speed: Shift (Xbox 360)

EA_SportsNfS: Shift on niitä pelejä, jonka suhteen minulla ei juuri ollut ennakko-odotuksia genrestä johtuen. Autopelit ovat kohdallani jääneet vähän pienemmälle huomiolle.

Need for Speed on yksi vanhimmista autopelisarjoista, jonka juuret ulottuvat vuoteen 1994, jolloin sarjan ensimmäinen peli The Need for Speed julkaistiin. Shift on sarjan viidestoista peli, ja keskittyy ratakilpailuun arcade-hengessä.

Ammattilaisia ja amatöörejä

Peli heittää pelaajan heti aluksi radalle, jossa ajetaan yksi kierros, jonka aikana peli mittaa pelaajan taitotasoa. Tämän jälkeen peli ehdottaa pelaajalle hänen taitojaan vastaavia asetuksia. Oma kierrokseni ei ollut kovinkaan onnistunut, ja parin ulosajon saattelemana peli ehdotti minulle helpoimpia mahdollisia asetuksia. Ensimmäistä kunnon kilpailua koitettuani päätin nopeasti ruuvata vaikeustasoa hieman ylöspäin. Pelin vaikeutta voi säätää varsin kattavasti. Koneen ohjaamien tekoälykuskien taso voidaan säätää sopivaksi, jonka lisäksi ajoapuja voidaan säätää mieleiseksi. Pelissä on valmiina neljä eritasoista käyttäymismallia. Suosittelen kuitenkin helpoimmilla asetuksilla pelaavia kytkemään automaattisen jarrutuksen ja kiihdytyksen kokonaan pois, jotka tuntuivat enemmänkin haittaavan ajosuoritusta. Autojen vahinkomalli on valittavissa on/off -tyyliin, olisin tähän kaivannut jonkinlaista välimallia.

shift01

Pelitapoja on kaksi: uramoodi ja pikakilpailu. Pikakilpailussa voi vapaasti valita kaikista mahdollisista vaihtoehdoista pelimuodon, auton, kierrosmäärän, vastustajien lukumäärän ja radan. Näin voit siis suoraan hypätä rattiin haluamillasi asetuksilla. Uramoodissa puolestaan ostetaan aluksi auto, edetään nousevalla vaikeuskäyrällä kilpailuissa, kerätään rahaa, ostetaan autoon parempia osia, sekä lisää autoja tarkoituksena voittaa maailmanmestaruus.

Uramoodissa kisat on porrastettu neljään eri tasoon. Aluksi pelattavissa on vain ensimmäinen taso, mutta kilpailuissa pärjäämällä aukeaa tie eteenpäin. Uramoodissa eteen tulee erilaisia kilpailuja, kuten peruskilpailuja, joissa kierretään rata X-kertaa. Valittavana on myös kahden auton kamppailuja, joissa valitaan auto kahdesta vaihtoehdosta. Tasoja ja kilpailuja avataan keräämällä tähtiä. Jokaisesta kilpailusta voi voittaa vaihtelevan määrän tähtiä, jotka ansaitaan suorittamalla erilaisia tehtäviä. Voittamalla kisan saa kolme tähteä, toiseksi tulemalla kaksi ja kolmannesta sijasta yhden. Palkintosijojen lisäksi tähtiä on yleensä mahdollista ansaita keräämällä tietty määrä pisteitä ajon aikana. Lisäksi joissain kilpailuissa on bonus-tehtävä, joka voi olla esimerkiksi saavuttaa tietty ajonopeus tai ajaa radan kaikki mutkat puhtaasti. Erilaisten ajotyylien palkitseminen on hieno ominaisuus, jota voisikin mielestäni soveltaa muihinkin peleihin.

shift02

Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään

Pisteitä kerätään kahdesta eri kategoriasta: tarkkuusajo ja aggressiivinen ajaminen. Tarkkuuspisteitä saadaan esimerkiksi oikean ajolinjan käytöstä, puhtaista ohituksista tai mutkien ajamisesta oikealla nopeudella. Aggressiivinen ajotyyli palkitaan vastustajiin törmäilyllä, pyöräyttämisellä ja imussa ajamisella. Keräämäsi pisteet tallentuvat aina kisan jälkeen ja ne lisätään vanhoihin pisteisiin. Pisteet ovat keskeinen osa hahmon kehittämistä, sillä pisteitä kartuttamalla hahmosi saa ajajatasoja, joita on kaikkiaan 50. Saavutettuasi uuden tason saat palkinnoksi kutsuja kisoihin, rahaa ja tarroja, joilla voi muuttaa autojen ulkonäköä.

Pelissä tienataan myös eri asteisia merkkejä kisoissa tehdyistä teoista, kuten törmäämällä tarpeeksi monta kertaa tai starttaamalla oikeilla moottorinkierroksilla. Merkit tuovat peliin saavuttamisen iloa, vaikka et voittaisikaan niin todennäköisesti tienaat ainakin jonkun merkin.

Autoja pelistä löytyy yli 60, ja ne on jaettu neljään eri tasoon. 1. tason autot ovat keskivertoautoja, 2. tason autot ovat puolestaan jo melkoisia tehopakkauksia. 3. ja 4. tason autoja voidaanki jo kutsua superautoiksi. Automerkkejä löytyy amerikkalaisilta, japanilaisilta ja eurooppalaisilta valmistajilta.  Mukana on myös vanhempaa kalustoa, mikä lisää vaihtelua. Eri autot myös käyttäytyvät erilaisesti. Nopeimmilla autoilla ajettaessa pelin vaikeustaso myös nousee, kun pienistäkin virheistä sakotetaan kovempaa. Autojen tehojen ja nopeuksien kasvaessa peli alkaa tuntua erilaiselta, vauhti on välillä suorastaan huumaavaa. Peliin on julkaistu päivityksiä, jotka lisäävät peliin lisää autoja. Myös DLC-paketteja on saatavilla maksua vastaan, joista mainittakoon paketti, joka tuo peliin 10 Ferraria.

Kuten jo aiemmin mainitsin autojen vahinkomallinnuksesta, se on toteutettu on/off tyyliin. Pois kytkettynä vahingot näkyvät, mutta ainoastaan kosmeettisina. Kun vahinkomallinnus kytketään päälle, autot kyllä ottavat iskua, mutta törmäilyä saa harrastaa mittavissa määrin, että vahingot alkavat tuntua auton ohjattavuudessa. Mutta Shift ei yritä olla simulaattori tälläkään saralla. Vahinkomallinnuksen päälle kytkeminen tuo silti mukavan lisän peruskilpailuun.

shift03

Autojen asetuksia voi myös säätää: valittavissa on ohjaus, renkaat, vaihteisto ja aerodynamiikka. Asetusten sörkkiminen ei vaadi pelaajalta juuri tietämystä autoista, sillä peli kertoo mitä tapahtuu, kun asetuksia muokkaa. Lisäksi ne ovat toteutettu yksinkertaisesti liukupalkilla, mutta välttävää tarvetta niiden säätämiselle ei ole.

Ratoja pelistä löytyy kaikkiaan 19 ja mukana on oikeita ratoja, kuten Spa ja Silverstone. Ratojen mallintamisesta verrattuna oikeisiin en osaa juuri kommentoida, mutta suurinosa pelin radoista oli toteutetu niin, että ihan mielellään niillä ajoi.

Karkkia ja tarpeetonta sumeutta

Graafisesti peli on hienoa katseltavaa. Autot on mallinnettu hyvin, ja maisemiakin ihailee niin kauan kunnes ajaa ulos. Autojen efektit ovat myös kunnossa, startissa poltetusta kumista syntyy savupilvi ja tiukka jarrutus jättää viivat rataan. Yksi valittamisen aihe pelin tehosteista löytyy: törmäyksessä vastustajaan tai seinään menee ruutu mustavalkoiseksi ja sumeaksi, tämä alkaa jo ärsyttää muutaman kerran jälkeen.

Pelin ääniraidalla kuultavat artistit olivat kaikki itselleni entuudestaan tuntemattomia ja eivät herättäneet kovinkaan suurta mielenkiintoa. Melko pian pelin aloittamisesta laitoinkin omat taustamusiikkini soimaan. Shift on musiikillisesti samoilla linjoilla edellisten NFS-pelien kanssa. Ääniefektit olivat sellaiset, kuin autopeliltä sopii odottaa, autojen murinaa kuunteli mielellään.

shift04

Need for Speed: Shift on varsin hauska arcade-kaahailu ja monet, jotka eivät autopeleistä yleensä pidä saattavat löytää siitä jotain. Yksinpeliä testattuani olisin halunnut päästä myös testaamaan moninpeliä, mutta tällä erää se ei ollut mahdollista. Moninpelissä Shift olisi varmasti loistanut verrattuna yksinpeliin, joka välillä tuntuu saman toistolta.

Plussat ja miinukset:

+ Hyvät grafiikat
+ Paljon autoja ja ratoja
+ Hauskaa kaahailua
+ Paljon avattavaa sisältöä
– Mitäänsanomattomat musiikit
– Törmäysefekti
– Yksinpeli käy pidemmän päälle tylsäksi

 

84p

Need for Speed: Shift

 

Pelin päätiedot:

Peli: Need for Speed: Shift
Pelin kotisivut: http://shift.needforspeed.com
Kehittäjä: Slightly Mad Studios
Julkaisija: Electronic Arts
Alustat: Xbox 360, PS3, PC
Testattu: Xbox 360
Pelaajia: 1-8
Julkaisupäivä: 17.9.2009

Mitä mieltä sinä olet?
Aivan mahtavaa
0%
Mahtavaa
0%
Ei hyvä
0%
Ihan tyhmää
0%
Ottaa päähän
0%
About The Author
Toimitus

Mato78.com perustettiin vuonna 2006. Sivusto kattaa digiajan ihmeitä teknologian, viihteen, tieteen ja pelaamisen saralta. Sivuston tehtävänä on tarjota uutisia uutuuksista ja arvosteluja sekä tietoa erilaisista digiajan tuotteista.