75 miljoonaa vuotta vanha fossiili kuului uudelle Dinosarus-lajille

75 miljoonaa vuotta vanha fossiili kuului uudelle Dinosarus-lajille

Vuonna 1999 Uuden-Meksikon osavaltiosta löydetty fossiili lajiteltiin alunperin väärin kuuluvaksi jo aikaisemmin tunnistetulle lajille. Pennsylvanian yliopiston paleontologin Steven Jasinskin julkaiseman uuden raportin mukaan se kuitenkin kuuluu uudelle Dinosaurus-lajille, joka metsästi maapallolla myöhäisellä liitukaudella, eli noin 100-65 miljoonaa vuotta sitten. Jasinski antoi uudelle lajille nimeksi Saurornitholestes sullivani.

Julkaistussa raportissa kerrotaan, että uusi laji muistutti jo aikaisemmin tunnettua Velociraptoria. Uudella lajilla oli kuitenkin muun muassa parempi hajuaisti.

Arvioiden mukaan Saurornitholestes sullivani oli pituudeltaan noin 1,8 metriä. Lantion leveys puolestaan oli 90 senttimetriä eli mistään fyysisiltä ominaisuuksiltaan kovin suurikokoisesta lajista ei ollut kyse.

Tästä huolimatta tutkijat uskovat niiden olleen pelkäämättömiä laumassa metsästäviä dinosauruksia. Aiheesta uutisoi muun muassa ulkomainen verkkojulkaisu SoftPedia.