ALMA havaitsi kaikkien aikojen etäisintä happea

ALMA havaitsi kaikkien aikojen etäisintä happea

LMA-teleskooppia (Atacama Large Millimetre/submillimetre Array) käyttänyt tähtitieteilijäryhmä on havainnut hohtavaa happea vain 700 miljoonan vuoden ikäisessä maailmankaikkeudessa näkyvästä etäisestä galaksista. Kyseessä on kaikkein etäisin galaksi, josta happea on milloinkaan havaittu yksiselitteisesti.

Nuorten jättiläistähtien voimakas säteily mitä ilmeisimmin ionisoi havaittua happea. Tämä galaksi saattaa olla esimerkki eräästä maailmankaikkeuden varhaisessa historiassa kosmisen reionisaation aiheuttaneista ilmiöistä.

Japanin, Ruotsin, Iso-Britannian ja ESO:n tähtitieteilijät ovat käyttäneet ALMA-teleskooppia (Atacama Large Millimetre/submillimetre Array) havaitakseen yhtä kaukaisimmista tunnetuista galakseista. SXDF-NB1006-2 sijaitsee punasiirtymällä 7.2, mikä tarkoittaa sitä, että näemme sen sellaisena kuin se oli 700 miljoonaa vuotta alkuräjähdyksestä.

Tutkimusryhmä toivoi saavansa tietoa galaksista löytyvistä raskaista alkuaineista, sillä ne voivat kertoa meille tähtienmuodostuksen tasosta ja siten tarjota vihjeitä kosmisena reionisaationa tunnetusta maailmankaikkeuden historian vaiheesta.