Hubble-avaruusteleskooppi tarjoaa kuvan galaksista vajaan 50 miljoonan valovuoden päässä

Hubble-avaruusteleskooppi tarjoaa kuvan vuonna 1786 William Herschelin löytämstä NGC 428 -galaksista. Kyseinen galaksi sijaitsee vajaan 50 miljoonan valovuoden päässä maapallolta, Valaskalan tähdistössä. NASAn julkaisema materiaali ei kata koko galaksia vaan keskittyy ainoastaan alueeseen, jolla sijaitsee suuri määrä tähtiä ja tomupilviä.

Tähtitieteilijöiden uskomuksen mukaan NGC 428 on astronomisessa mielessä vähän aikaa sitten törmännyt toisen galaksin kanssa. Tutkijoiden mukaan tämä selittäisi sen oudon muodon lisäksi myös miksi se synnyttää uusia tähtiä nopealla tahdilla. Aiheesta uutisoi muun muassa ulkomainen verkkolehti Softpedia.

Valaskala (lat. Cetus, genetiivissä Ceti) on laaja himmeätähtinen tähdistö ekvaattorin molemmin puolin Nuolen ja Kalojen alla. Nimitys ei sovi biologiaan, koska valaat eivät ole kaloja, mutta se on jäänyt voimaan historiallisista syistä. Tarussa Cetus (kreik. Ketos) on merihirviö, jonka piti syödä Kassiopeian ja Kefeuksen tytär Andromeda.