Tähden nielaiseva kieppuva musta aukko selittää superkirkkaan tapahtuman

Tähden nielaiseva kieppuva musta aukko selittää superkirkkaan tapahtuman

Nimen ASASSN-15lh saanut, etäisessä galaksissa nähty poikkeuksellisen kirkas valopiste kuviteltiin kirkkaimmaksi koskaan nähdyksi supernovaksi. Uudet havainnot usealta observatoriolta, ESO mukaanlukien, ovat kuitenkin nyt kyseenalaistaneet tämän luokittelun. Sen sijaan tähtitieteilijäryhmä esittää, että valonlähde oli vieläkin äärimmäisempi ja harvinaisempi tapahtuma: liian lähelle tullutta ohittavaa tähteä riekaleiksi repivä nopeasti pyörivä musta aukko.

Vuonna 2015 ASAS-SN -kartoitus (All Sky Automated Survey for SuperNovae) havaitsi nimen ASASSN-15lh saaneen tapahtuman, joka taltioitiin kaikkien aikojen kirkkaimpana supernovana eli äärimmäisen massiivisen tähden räjähdyksenä elämänsä lopussa. Se oli kaksi kertaa kirkkaampi kuin aikaisempi ennätyksenhaltija ja oli huipussaan 20 kertaa kirkkaampi kuin koko Linnunradan valoteho yhteenlaskettuna.

Israelilaisen Weizmann Institute of Science -tutkimuslaitoksen ja tanskalaisen Dark Cosmology Centre -tutkimuslaitoksen Giorgos Leloudasin johtama kansainvälinen tutkijaryhmä on nyt tehnyt uusia havaintoja noin 4 miljardin valovuoden etäisyydellä Maasta sijaitsevasta etäisestä galaksista, jossa räjähdys tapahtui ja he ovat esittäneet uuden selityksen tälle erikoiselle tapahtumalle.

Havaitsimme kohdetta 10 kuukautta tapahtuman jälkeen ja olemme päätelleet, että selitys ei varmastikaan ole poikkeuksellisen kirkas supernova. Tuloksemme antavat ymmärtää, että tapahtuman todennäköisesti aiheutti nopeasti pyörivä musta aukko, kun se tuhosi pienimassaisen tähden,” selittää Leloudas.

Tämän skenaaion mukaan emogalaksin keskustassa sijaitsevan supermassiivisen mustan aukon äärimmäiset painovoimavaikutukset repivät riekaleiksi liian lähelle sitä vaeltaneen Auringon kaltaisen tähden vuorovesivoimien häiriötapahtumassa, jollaisia on tähän mennessä havaittu vain noin 10 kertaa. Tapahtumasarjan aikana tähti ”spagetoitui” ja sekä törmäävän pirstalematerian shokit että kertymän tuottama kuumuus johtivat valonpurkaukseen. Tämän johdosta tapahtuma antoi hyvin kirkkaan supernovan vaikutelman, vaikka tähti ei olisi itsestään milloinkaan tullut supernovaksi alhaisen massansa johdosta.

Tutkimusryhmä perusti uudet johtopäätelmänsä havaintoihin valikoimalta teleskooppeja sekä maan pinnalla että avaruudessa. Näiden joukossa olivat ESO:n Paranalin observatorion VLT-teleskooppi, ESO:n La Sillan observatorion NTT-teleskooppi ja NASA:n ja ESA:n Hubble-avaruusteleskooppi. NTT-havainnot tehtiin osana PESSTO-kartoitusta (Public ESO Spectroscopic Survey of Transient Objects).

Havaintoaineisto paljasti erityisesti, että tapahtumassa oli kolme erillistä vaihetta 10 kuukauden jatkohavaintojen aikana. Tämä aineisto kaikkiaan muistuttaa läheisemmin vuorovesivoimien häiriötapahtumaa kuin superkirkasta supernovaa. Supernovatapahtuman todennäköisyyttä laskevat lisäksi havaittu ultraviolettivalon uudelleenkirkastuminen ja lämpötilan kasvu. Lisäksi tapahtuman sijainti punaisessa, massiivisessa ja passiivisessa galaksissa on epätavallinen superkirkkaille supernovaräjähdyksille, jotka normaalisti tapahtuvat sinisissä, tähtiä muodostavissa kääpiögalakseissa.

Emogalaksin massa viittaa siihen, että supermassiivinen musta aukko sen keskustassa on massaltaan vähintään 100 miljoonaa kertaa Auringon massainen. Tämänmassainen musta aukko ei normaalisti kykenisi hajottamaan tähtiä tapahtumahorisonttinsa ulkopuolella eli kauempana kuin raja, jonka sisältä mikään ei voi paeta sen painovoiman vetovoimaa. Jos musta aukko on kuitenkin erityinen nopeasti pyörivä niinkutsuttu Kerrin musta aukko, tilanne muuttuu ja tämä raja ei enää päde.