Uusin löydetty Kepler-planeetta muistuttaa läheisesti maapalloa

Uusin löydetty Kepler-planeetta muistuttaa läheisesti maapalloa

Yhdysvaltain avaruushallinto NASAn Kepler-avaruusteleskooppi on löytänyt jälleen uuden maankaltaisen planeetan. Keplerin johtavan data-analyytikon mukaan Kepler-452b on ensimmäinen pienikokokoinen avaruusteleskoopin löytämä maankaltainen planeetta.

Löydetty eksoplaneetta kiertää 1440 valovuoden päässä sijaitsevaa emotähteään (Kepler-452) 385 päivää, joka on ainoastaan 20 päivää pitempään kuin maapallo kiertää aurinkoa. Tämän myötä sen tiedetään sijaitsevan viisi prosenttia maapalloa kauempana emotähdestään, jossa olosuhteet ovat edelleen suotuisat nestemäiselle vedelle.

452_jarjestelma

Kepler-452 on noin 1,5 miljardia vuotta vanhempi kuin oma aurinkomme, kertoi aiheesta uutisoinut ulkomainen verkkolehti Astronomy Now.

Tutkijoiden arvion mukaan Kepler-452b-planeetan massa on noin viisinkertainen maapalloon verrattuna

Kepler-452b on ainoastaan yksi potentiaalinen planeetta 500 muun löydetyn mahdollisen eksoplaneetan joukossa, jotka Keplerin tiimi julkisti. Nämä ovat uusin lisäys aikaisemmin jo listattuihin yli neljään tuhanteen muuhun planeettaan.

Kepler on NASAn avaruusteleskooppi, joka on tarkoitettu muita tähtiä kiertävien planeettojen etsintään. Kolmen ja puolen vuoden mittaiseksi suunnitellun toimintansa aikana se tulee jatkuvasti seuraamaan yli 100 000 tähteä ja mittaamaan niissä tapahtuvia kirkkaudenmuutoksia ennennäkemättömän suurella tarkkuudella. Satelliitti on nimetty saksalaisen tähtitieteilijän, Johannes Keplerin mukaan.

Kepler laukaistiin radalleen Cape Canaveralista Delta II -raketilla maaliskuussa 2009. Yksi Keplerin neljästä reaktiopyörästä rikkoutui heinäkuussa 2012, mutta se kykeni edelleen toimimaan kolmella jäljelle jäänellä reaktiopyörällä. Toisen reaktiopyörän rikkoutuessa toukokuussa 2013 Kepler meni epäkuntoon, eikä kyennyt enää jatkamaan toimintaansa. Teleskooppi asetettiin lepotilaan kunnes tutkijat päättävät seuraavista toimistaan. Ensimmäiset viisi Keplerin löytämää planeettaa julkaistiin 4. tammikuuta 2010.