VISTA-kartoitus tarjoaa kaikkein yksityiskohtaisimman näkymän Orion A -molekyylipilveen lähi-infrapuna-aallonpituuksilla

Kyseinen uusi kuva on yksi suurimmista lähi-infrapuna-aallonpituuksien suuren erotuskyvyn mosaiikkikuvista, joka on otettu noin 1350 valovuoden etäisyydellä Maasta sijaitsevasta Orion A -molekyylipilvestä, joka on lähin tunnettu massiivinen tähtitehdas. Se otettiin Pohjois-Chilessä sijaitsevan ESO:n Paranalin observatorion VISTA-infrapunakartoitusteleskoopilla ja se paljastaa monia nuoria tähtiä sekä muita kohteita, jotka normaalisti ovat hautautuneina syvälle tomupilvien kätköihin.

Chilessä sijaitsevan ESO:n Paranalin observatorion VISTA-teleskoopilla otettu VISION-kartoituksen (VIenna Survey In Orion) uusi kuva on kollaashi kuvista, jotka on otettu spektrin lähi-infrapuna-alueella. Se kattaa täysin Orion A -molekyylipilven, joka on toinen kahdesta jättimäisestä molekyylipilvestä Orionin molekyylipilvikompleksissa. Orion A ulottuu noin kahdeksan astetta etelään Orionin miekkana tunnetusta alueesta.

VISION-kartoitus on tuottanut luettelon, jossa on lähes 800 tuhatta yksittäin tunnistettua tähteä, nuorta tähtimäistä kohdetta ja etäistä galaksia. Tämä edustaa parempaa syvyyttä ja kattavuutta kuin yksikään tätä aluetta aikaisemmin kartoittanut tutkimus.

VISTA näkee ihmissilmälle näkymätöntä valoa, minkä ansiosta tähtitieteilijät voivat tunnistaa muutoin tähtien lastentarhoissa piilottelevia kohteita. Näkyvän valon kuvissa näkymättömät hyvin nuoret tähdet paljastuvat, kun niitä havaitaan pitemmillä infrapuna-aallonpituuksilla, joilla niitä verhoava tomu on läpinäkyvämpää.

VISTA-luettelo kattaa sekä tuttuja kohteita että uusia löytöjä. Näihin lukeutuvat viisi uutta, nuorta tähtiehdokasta ja kymmenen galaksijoukkoehdokasta.

Muualla kuvassa on tarjolla näkymä Orion A:n tummien molekyylipilvien sisälle ja huomaamme monia piilottelevia aarteita, joihin sisältyy uusia tähtiä mahdollisesti synnyttäviä materiakiekkoja, hiljattain syntyneisiin tähtiin liitettyjä sumuja (Herbig-Haro -kohteita), pienempiä tähtijoukkoja ja jopa kaukana Linnunradan ulkopuolella sijaitsevia galaksijoukkoja. VISION-kartoituksen ansiosta on mahdollista tutkia järjestelmällisesti lähellä sijaitsevien molekyylipilvien sisällä olevien nuorten tähtien varhaisimpia kehitysvaiheita.