4000 vuoden takainen luuranko löytyi Stonehengen lähistöltä

4000 vuoden takainen luuranko löytyi Stonehengen lähistöltä

Aikaisemmin kuluneella viikolla Reading yliopiston tiimi tutkijoita on on ilmoittanut löytäneensä ihmisen luurangon läheltä Stonehengen historiallista monumenttia. Yllä kuvassa esillä oleva luuranko löydettiin arkeologisilta kaivauksilta Pewseystä Wiltshiressä. Arvioiden mukaan kyseessä on noin 4000 tuhatta vuotta vanhasta teini-ikäisen pojan luurangosta.

Raportin mukaan luuranko löydettiin alueelta, jolla tiedetään olleen muinainen ihmisasutus. Kuten kuvasta voidaan huomata, pojan ruumis oli aseteltu sikiöasentoon, kädet ristitty rinnan eteen, polvet vedetty koukkuun ja pää oli käännetty oikealle. Pojalla oli kaulassaan meripihkasta valmistettu kaulakoru. Tutkijoiden mukaan kyse voi olla esimerkiksi pahoja henkiä vastaan suojautumisesta.

Tutkijoiden mukaan ei toistaiseksi ole tiedossa miten poika kuoli. Kuollessaan hän oli pituudeltaan 1,5 metriä. Tutkijat aikovat jatkaa löydöksensä tutkimuksia kuolinsyyn selvittämiseksi sekä ehkä myös ymmärtääkseen paremmin pronssikauden aikaista elämää Wiltshiressä.

Luurangon lisäksi tutkijoita on onnistanut myös muilla tavoin. Tutkijat nimittäin ovat onnistuneet löytämään rannerekaita, savi-astioita, nuolenpäitä ja jopa roomalaisen rintakorun. Aiheesta uutisoi muun muassa ulkomainen verkkolehti Softpedia.

Stonehenge on esihistoriallinen monumentti Englannin Wiltshiressa. Se on megaliiteista koostuva neoliittinen ja pronssikautinen kivikehä. Stonehengen rakentaminen aloitettiin noin vuonna 3000 eaa. ja se oli käytössä noin 1 500 vuoden ajan.

Stonehengen tarkoituksesta ei ole varmuutta. Sen on arveltu liittyneen uskonnollisiin rituaaleihin kuten tähtien ja auringon vaiheisiin perustuneisiin kultteihin, tai se voi olla temppeli, hautapaikka tai kokoontumispaikka.