Suuret urheilutapahtumat aiheuttavat piikkejä mobiiliverkkojen kuormitukseen

Now Reading
Suuret urheilutapahtumat aiheuttavat piikkejä mobiiliverkkojen kuormitukseen

Citrixin uusi Mobile Analytics Report tarjoaa tietoa mobiililaitteiden käyttäjistä sekä mobiilipalvelujen käyttötavoista. Tuorein raportti nostaa valokeilaan suosituimmat sovellukset, pahimmat kaistasyöpöt ja suurten urheilutapahtumien vaikutukset mobiiliverkkojen kuormaan. Urheiluspektaakkelit lisäävät suorien lähetysten katselua sekä urheilupalvelujen käyttöä huomattavasti ottelujen ja kilpailujen aikana.

Kaiken kaikkiaan 40 prosenttia mobiililaitteiden käyttäjistä käyttää sosiaalisen median sovelluksia päivittäin.

Keskimääräisenä päivänä video valtaa 52 prosenttia kaikesta mobiililiikenteestä. Suurin osa videoliikenteestä (81 %) syntyy videopalveluista kuten YouTube ja Netflix. Suosituimpia mobiilisovelluksia ovat sosiaalisen median sovellukset. Kaiken kaikkiaan 40 prosenttia mobiililaitteiden käyttäjistä käyttää sosiaalisen median sovelluksia päivittäin. Sosiaalisten medioiden jälkeen suosituimpien sovellusten kategoriassa hyvänä kakkosena tulevat kartta- ja informaatiosovellukset (37 % käyttäjistä käyttää päivittäin) ja pronssisijalla verkko-ostokset (30 %). Mobiililaitteiden käyttäjistä noin puolet näkee mainossisältöjä mobiiliverkossa päivittäin.

Sosiaalisen median sovellusten aiheuttamasta dataliikenteestä eniten kaistaa syövät palveluihin ladatut videot (47 %), mutta selfie-innostuksen vauhdittamat kuvat eivät jää kauas (40 %). Kuluttajat katsovat videoita sosiaalisen median sovellusten kautta tuntuvasti useammin Pohjois-Amerikassa (59 % käyttäjistä) ja Lähi-idässä (62 %) kuin Euroopassa (39 %) tai Aasian-Tyynenmeren alueella (35 %).

Erillisistä sovelluksista suurimpia datasyöppöjä ovat videopalvelujen omat katselusovellukset (42 %). Muita kaistarohmuja ovat sovelluskaupat (13,9 %), sosiaalisen median sovellukset (10,3 %), aikuisviihde (8,5 %) ja kartta- ja informaatiosovellukset (6,3 %). Sosiaalisen median sovellukset ja aikuisviihde vievät lähes yhtä paljon kaistaa, vaikka vain 2,5 % mobiililaitteiden käyttäjistä nauttii aikuisviihteestä päivittäin.

Tyypillisenä päivänä vain 2,5 prosenttia mobiiliverkon käyttäjistä selaa urheilusisältöjä, mutta suuret urheilutapahtumat muuttavat kaiken. Kesällä pelattu jalkapallon maailmanmestaruusturnaus aiheutti merkittäviä kuormituspiikkejä. Esimerkiksi perjantaina 4. heinäkuuta pelattu Ranskan ja Saksan puolivälieräottelu kiihdytti HLS-tiedonsiirron (HTTP Live Streaming) alueellisesti jopa kymmenkertaiseksi normaaliin verrattuna. Sen sijaan sunnuntaina 13. heinäkuuta pelattu loppuottelu ei aiheuttanut kuormituspiikkejä, sillä ilmeisesti intohimoiset jalkapallofanit olivat suunnitelleet ohjelmansa jo etukäteen ja järjestäneet itsensä television ääreen ottelun ajaksi.

Citrix Mobile Analytics Report kootaan ByteMobile-järjestelmällä, joka seuraa anonyymisti 3G- ja 4G-verkkojen tietoliikennettä ympäri maailmaa.

Mitä mieltä sinä olet?
Aivan mahtavaa
0%
Mahtavaa
0%
Ei hyvä
0%
Ihan tyhmää
0%
Ottaa päähän
0%
About The Author
Toimitus

Mato78.com perustettiin vuonna 2006. Sivusto kattaa digiajan ihmeitä teknologian, viihteen, tieteen ja pelaamisen saralta. Sivuston tehtävänä on tarjota uutisia uutuuksista ja arvosteluja sekä tietoa erilaisista digiajan tuotteista.